Välkommen!

Jag som skriver heter Erika (25) och bor i Örebro med min Magnus (30) och vår son Wille (1). Just nu studerar jag till sjuksköterska på Örebro Universitet samtidigt som jag jobbar som croupier på lite olika krogar runt om i stan.

I denna blogg kommer du få läsa om allt livet har att erbjuda. Jag skriver naket och ärligt om det jag finner intressant och det kan vara allt från bebisbajs till livets största frågor. Hoppas ni kommer trivas!!

Ställ gärna en Fråga!

Besök

Följ gärna bloggen!

Gillar du att tävla?

Om du tycker om tävlingar så finns det en sida som är fullproppad med tävlingar på nätet som du borde titta in på. Där finns även alla tävlingar som jag anordnar samlat. Så håll dig uppdaterad för att vinna fina priser :) Klicka på bilden.
Använder Blogger.
söndag 2 oktober 2011

Jävla Rasist

Så idag blev jag riktigt förbannad på jobbet, det är inte ofta vill jag tillägga. Det har nog faktiskt aldrig hänt men denna gången röt jag ifrån direkt! Det hela handlade om bananer, vilket är rätt löjligt till att börja med. Det var en familj som köpte ungefär 13 kg bananer. Man får bara köpa 3 kilo per hushåll just nu, det är någonting vi måste hålla koll på så folk inte köper mer. Så att alla ska få ta del av erbjudandet helt enkelt.

Jag fick alltså börja plocka bort bananer från detta par som köpte 13 kg, mannen i familjen lyckades flytta bak en påse bananer och lägga en "nästa kund" stav emellan. Kvinnan i familjen smugglar en hundralapp till mannen som jag tydligt ser, och barnet som är med dom och handlar har kallat dom för mamma och pappa under hela stunden. När han kom fram för att betala förklarade jag att jag inte kan sälja bananerna till honom eftersom det är samma hushåll, det spelar ingen roll om dom handlar med en "nästa kund"-stav emellan.

-"nej nej, jag är grannen" säger mannen, som innan denna incident var supertrevlig och glad.
-"Jag är ledsen" sa jag "det är dom reglerna vi har, ni handlar tillsammans, så därför ses ni som samma hushåll"
-"Du är en rasist" skrek mannen till mig "du är en jävla rasist"
-"Jag är väl ingen rasist för att jag inte kan sälja bananer till dig?" säger jag, väldigt förvånad!
-"jävla rasist" säger han bara, och går därifrån.

FY F**! säger jag vad irriterad jag blir. Hur kan han ens få denna incident till att handla om raser? Varför tror han att det har med hans hudfärg att göra? Hur kommer det ens in i sammanhanget? Jag förstår inte. Och det är det som gör mig så frustrerad och arg. Som tur var så skrattade kunderna som stod bakom, för de tyckte också hela situationen var så fruktansvärt löjlig, när dom kom fram sa dom "Vi skulle vilja få lite bananer tack" och så blinkade dom till mig. Och det var tur det, för jag var så arg så jag kokade, och jag behövde verkligen lite pick me up.


Hälsningar

2 kommentarer:

Martina sa...

Det där är så otroligt frustrerande. När de som är inflyttade till detta land ska försöka få det till att man är rasist för att man kanske inte håller med dem/ger dem fördelar som man inte ger någont/kanske inte tycker om dem som person osv osv....

Måste vara jobbigt att gå runt och tänka så..speciellt som en del av "dem" är de största rasisterna... Tro mig jag är gift med en Iranier och har sett det mesta haha

alexandra mamma till Tove och pysen i magen sa...

ungefär samma situation hamnade jag i häromdagen..

det kom fram en kille men sin dotter till mig och frågade om jag hade en 5a till toaletten för hans dotter behövde gå. ( det var en svensk familj) sen en liten stund senare så kom det fram en ensam man ( från ett annat land) och frågade om en 5a till cigaretter. och jag svarade nej jag vill helst inte gynna sådant som cigaretter. och då kläkte han ur sig jävla rasist till mig.. och han sa det inte 1 gång utan kanske 5. han hotade ävn med att ringa polisen för att jag hade hotat honom.. frågan är vad som är ett hot.?? att jag inte vill gynna ciggaretter??

ja tyvärr finn det människor till allt och vissa lär tro att man är rasist bara för att man inte vill just det de vill...