Välkommen!

Jag som skriver heter Erika (25) och bor i Örebro med min Magnus (30) och vår son Wille (1). Just nu studerar jag till sjuksköterska på Örebro Universitet samtidigt som jag jobbar som croupier på lite olika krogar runt om i stan.

I denna blogg kommer du få läsa om allt livet har att erbjuda. Jag skriver naket och ärligt om det jag finner intressant och det kan vara allt från bebisbajs till livets största frågor. Hoppas ni kommer trivas!!

Ställ gärna en Fråga!

Besök

Följ gärna bloggen!

Gillar du att tävla?

Om du tycker om tävlingar så finns det en sida som är fullproppad med tävlingar på nätet som du borde titta in på. Där finns även alla tävlingar som jag anordnar samlat. Så håll dig uppdaterad för att vinna fina priser :) Klicka på bilden.
Använder Blogger.
lördag 21 januari 2012

Fråga om linser

Har fixat linser och ser världen för första gången på riktigt. Känns helt galet att man har gått och levt så länge utan. Jag ser ansiktsuttryck, grenar, ljuslyktor. Det hela är bara så mycket klarare och allt känns mycket finare och gladare på något sätt :)

Men något som oroar mig är att jag inte längre kan se på nära håll. Dessa linser gör att allt blir helt suddigt så fort det kommer närmare än typ 20 cm från ögonen. Så borde det väl inte vara? Hon måste ju ha mätt fel på mina ögon och det känns ju inte så väldigt tryggt. Någon med erfarenhet? Är det så med era linser också? Måste man ta ut linserna varje gång man ska läsa? Det kan väl inte vara möjligt. '


5 kommentarer:

Martina sa...

Du har väl helt enkelt något brytningsfel och då behövs speciella linser (lite dyrare) alternativt sådana där tvådelade glasögon (fast delningen syns ju inte nuförtiden).

Anonym sa...

Det låter helt sjuk! Jag har haft linser sen jag var 12 år och jag är närsynt. Har med åren fått brytningsfel men det var inget jag märkte förrens de berättade för mig. Har ALDRIG varit med om att jag sett suddigt eller illa med linser och NEJ du ska kunna ha dom hela tiden. Enda gången man kan se illa är när ögonen är torra och linsen hoppar fel eller bär du fått nåt mellan liden och ögat, men så är ju inte faller här.
Vart var du på synundersökning? Är du närsynt? Ring om du vill veta nåt:-) kram Annika G

Carro sa...

Nej så ska det absolut inte vara, jag kan utan problem ha mina linser när jag läser. Kan ibland bli lite jobbigt om jag sitter vid datorn förlänge, fast det är knappt märkbart. Så som du beskriver det ska det inte vara. Gå tillbaka och fråga.

Mickan (Gravid v. 31) sa...

Härligt. Själv har jag aldrig testat linser. Är lite emot det där med att peta mig själv i ögonen. :P

Linus Westberg. Leg optiker sa...

Hej Erika, Det låter dom du är närsynt. Lite beroende på vilken ålder du har, kan man ibland uppleva att närseendet blir sämre innan ögonen anpassat sig till den nya situationen med linserna(närsynta personer ser bra på nära avstånd utan korrigering), men det bör bli bättre och bättre. Personer omkring 40-45 års ålder, får en förändring av linserna(inuti ögonen)som kallas för presbyopi(åldersynthet) vilket gör det svårt att läsa på nära avstånd. Det är då folk börjar få läs- / progressiva glasögon. Brytningsfel eller astigmatism är primärt en skevhet i hornhinnan som gör att detaljseendet på längre avstånd blir sämre. man kan t.ex. se en "skugg-bild" av texten på TVn.
Sen finns det såklart andra faktorer som samseendet som kan påverka det hela. Om det inte blir bättre bör du vända dig till din optiker för en ny undersökning. Hoppas detta kan ge en klarhet av hur det hela ligger till